Feike Dijkstra,

Organist in Workum en Omgeving

gallery/ksg_12_2_2017_(13)___kopie

Mijn lessen bij Jan F.Sterenberg begonnen in 1999 in een lokaaltje bij de jeugdsoos/peuterschool in Witmarsum. De lessen op het keyboard hebben ongeveer een jaar plaats gevonden voordat Sterenberg besloot om verder te lessen op een echt orgel. Zo kwam ik geregeld naar Makkum toe en uiteindelijk belanden wij in de Koepelkerk te Witmarsum.

 

Aldaar kreeg ik les in de orgelliteratuur, theorie over het orgel en haar geschiedenis en les in het begeleiden van de Eredienst, de Protestantse wel te verstaan. Ook kwam improvisatie voldoende aan bod. Ik mocht toen diploma A overslaan en meteen door naar B.

 

Ter voorbereiding op het C-examen gingen wij lessen in de Martinikerk te Bolsward. Op het programma van mijn C-examen (2004) stond een Fuga van Bach en de Pastorale van Cesar Franck. Veel van de inhoudt van het C-examen kan ik mij niet meer herinneren, aangezien het C-examen in de schaduw staat van het D-examen.

 

 

Het D-examen was mijn hoogtepunt, want op het programma stonden o.a de Toccata en Fuga in d-moll van Max Reger en het eerste deel uit de 2e Sonate van Alexandre Guilmant. Het "concert-programma" (hier rechts) bevatte ook een improvisatie, die ikzelf mocht uit kiezen. Gezang 391, of NLB 246b verkoos ik.

 

 

Eerder in Februari had ik op dit lied een thema bedacht dat ik toen had toegepast en in A-B-A-vorm heb ik een opzet gemaakt. Mooi om te vermelden is wel dat tussen het improviseren en het op notenschrift zetten ruim 1,5 jaar zat!Ik had slechts een klad met de thema´s en de vorm bewaard.

 

Nu in 2015 heb ik mijn improvisatie of "impromptu" de defenitieve naam gegeven: Fantasie over "de Maan is opgekomen".

21 Juli 2015, twee maanden voor de aanvang van de restauratie van het Hinsz-orgel, mocht ik eindelijk mijn Fantasie visueel maken. Het resultaat ziet u rechts.

 

Anno 2017-2018 speelt Feike veel meer dan alleen het bovengenoemde stuk. Hij improviseert met veel plezier en schrijft voor concerten speciaal bewerkingen voor orgel. Hij laat zich vooral leiden door zijn gevoel en de liefde voor het orgel. Oude meesters zoals Klaas Jan Mulder, Feike Asma, Jan Zwart en zijn eigen oude leermeester Jan Sterenberg hebben veel invloed op zijn spel.

 

 

gallery/img017